Kompresor jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym w lakiernictwie. Wybór odpowiedniego modelu może być prawdziwym wyzwaniem. Na rynku istnieje wiele modeli kompresorów, które różnią się nie tylko ceną, ale również mocą i innymi istotnymi funkcjami. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, o dostępnych opcjach, zaletach oraz tym, jak dobrać sprężarkę do własnych preferencji.

Kompresor do lakierni – funkcje i zadania

Kompresor to urządzenie, za pomocą którego możemy uzyskać gazy pod dużym lub niskim ciśnieniem. Ze względu na łatwość dostępu, najczęściej służy do uzyskiwania sprężonego powietrza. Na rynku jest dostępnych wiele modeli kompresorów, dlatego przy zakupie kompresora należy wiedzieć, w jakim celu lub miejscu będzie wykorzystywany.

Oprócz pompowania kół w domowych warunkach lub zasilania narzędzi pneumatycznych sprężonym powietrzem posługują się również lakiernie. Podstawowe i najważniejsze narzędzie pracy w lakierni, czyli pistolet lakierniczy, zasilany jest właśnie poprzez kompresor. Sprężone powietrze w lakierni stanowi czynnik nośny dla lakieru, który znacząco przyspiesza pracę i zwiększa jej wydajność. Pod odpowiednim ciśnieniem pigment jest wypychany z dyszy, powodując nanoszenie cienkich i równomiernych warstw koloru.

Kompresor do lakierni – olejowy czy bezolejowy?

Chociaż kompresor olejowy i kompresor bezolejowy działają dokładnie tak samo, czyli generują i dystrybuują sprężone powietrze, pierwszy z nich wykorzystuje olej do smarowania tłoka. Z początku może się wydawać to małą, nieznaczącą różnicą, jednak w przypadku tak precyzyjnych prac, jak lakierowanie, rodzaj sprzętu ma ogromny wpływ na finalny efekt wykonanej pracy.

W przypadku kompresora olejowego problem mogą stanowić cząstki oleju, które znajdą się w sprężonym powietrzu, a pistolet lakierniczy zostanie szybko zapchany. Mimo tego zakup sprężarki olejowej, chociażby ze względu na większy zbiornik, wciąż może być dobrym wyborem. Kompresor bezolejowy, jak sama nazwa wskazuje, nie wymaga smarowania tłoka olejem, głównie ze względu na małe tarcie, dlatego będzie świetnym rozwiązaniem w przypadku lakierowania niewielkich detali lub malowania aerografem. Niestety sprężarki bezolejowe mają małą pojemność, dlatego pokrywanie np. karoserii samochodu mija się z celem.

Kompresor do lakierni – niezbędne akcesoria poprawiające jakość

To przede wszystkim jakość sprężonego gazu wpływa na gotowe karoserie samochodowe. Właśnie dlatego używając sprężarki olejowej, niezbędny jest także zakup elementów służących do uzdatniania sprężonego powietrza. Kompresor olejowy warto wyposażyć w takie elementy jak:

  • Filtry powietrza – przede wszystkim zatrzymują zanieczyszczenia, które mogą negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie maszyny. Należy również pamiętać, aby filtry były wymieniane co 2-3 tysiące godzin pracy kompresora (jeśli sprzęt jest używany rzadziej, wtedy wymianę warto wykonać raz w roku).
  • Osuszacze – służą do uzdatniania powietrza. Osuszacze chłodnicze usuwają wilgoć z powietrza poprzez chłodzenie, natomiast osuszacze adsorpcyjne pozbywają się wilgoci przez wytrącanie cząsteczek wody z powietrza.

Kompresor do lakierni – tłokowy czy śrubowy?

Kompresory tłokowe nie nadają się do pracy w trybie ciągłym, dlatego powinny pracować w systemie 50:50 (praca:odpoczynek) w możliwie najkrótszych cyklach. Jest to wyraźny znak, że kompresor tłokowy nie będzie zbyt dobrym wyborem w przypadku dużych lakierni, lub miejsc specjalizujących się w lakierowaniu dużych powierzchni. Sprawdzą się jednak w niewielkich warsztatach lakierniczych. Mniejsze modele o mocy od 1,5 do 7 kW są łatwe do przemieszczania ze względu na zamontowane kółka, a do tego kompresory tłokowe nie wymagają kosztownych przeglądów serwisowych, wystarczy wymiana oleju.

Stałą i wydajną pracę gwarantuje za to sprężarka śrubowa, która doskonale sprawdzi się przy zasilaniu pistoletów do malowania samochodów i ścian o dużej powierzchni. Kompresor śrubowy charakteryzuje się przede wszystkim wysoką mocą, niskim poborem energii i niewielką emisją hałasu, dlatego każdy profesjonalny lakiernik będzie w stanie wykonać skuteczną pracę o wysokiej jakości powłoce lakierniczej. W porównaniu do kompresora tłokowego umożliwiają ciągłą, nawet 24-godzinną pracę – warsztat w szybkim tempie wywiąże się z dużych zamówień. Ze względu na skomplikowaną budowę, kompresory śrubowe są narażone na duże ryzyko awarii, a naprawy są dość kosztowne. W stosunku do ceny kompresorów tłokowych zakup sprężarki śrubowej jest znacząco droższy.

Kompresor do lakierni – parametry dobrej sprężarki

Decydując się na zakup sprężarki do lakierni, najważniejsze jest dopasowanie sprzętu do wymagań współpracujących z nim maszyn i narzędzi. Wybierając odpowiedni sprzęt, warto zwrócić uwagę na dwie istotne kwestie:

  • Pojemność kompresora – im większa jest pojemność sprężarki, tym więcej lakieru lub farby będzie można nanieść na malowany element za jednym razem. Najlepiej będzie dostosować pojemność kompresora do średnicy dyszy pistoletu lakierniczego. Mniejsze sprężarki, które są wykorzystywane do malowania małych elementów, najczęściej mają pojemność 50 l/min. W przypadku profesjonalnego użytku zaleca się zakup kompresorów o wydajności w przedziale 200-500 l.min.
  • Kompatybilność kompresora z dobrym pistoletem lakierniczym – wydajność sprężarki powinna co najmniej dorównać wydajności pistoletu. Aby praca była efektywna i ekonomiczna, pistolet lakierniczy nie powinien przekroczyć wydajność kompresora.

FAQ

1. Jaki kompresor do lakierni samochodowej?

Wybór kompresorów zależy przede wszystkim od wielkości lakierni i ilości wykonywanej pracy. W przypadku dużego warsztatu warto zdecydować się na kompresor śrubowy. Malując małe elementy, opłaca się zakup kompresora bezolejowego.

2. Jakie parametry musi mieć kompresor do lakierni?

W przypadku mniejszych prac lakierniczych dobrze sprawdzi się kompresor do malowania o pojemności 50 l/min. Duże warsztaty lakiernicze najczęściej korzystają z kompresorów o pojemności 200 l/min i więcej.

3. Do czego służy kompresor w lakierni?

Kompresor w lakierni umożliwia korzystanie z pistoletów lakierniczych i kabiny lakierniczej. Kompresory zwiększają jakość prac lakierniczych, ich wydajność i skracają np. czas malowania natryskowego.