kompresor do warsztatu

Sprężarki znajdują zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, a także w przydomowych garażach. Bogactwo dostępnych na rynku urządzeń utrudnia jednak wybór odpowiedniego modelu. W poniższym artykule podpowiadamy, jaki kompresor do warsztatu samochodowego będzie dobrze się spisywał i na co zwrócić uwagę podczas jego selekcji. Oto garść naszych praktycznych wskazówek.

Sprężarka do zasilania narzędzi pneumatycznych i nie tylko

Przy zakupie kompresora do warsztatu samochodowego trzeba najpierw zadać sobie pytanie, do czego taka maszyna będzie wykorzystywana i jak często. W motoryzacji sprężarki powietrza zazwyczaj stosuje się do zasilania narzędzi pneumatycznych, np.:

  • kluczy,
  • polerek,
  • szlifierek,
  • pistoletów do piaskowania i lakierowania w zakładach lakierniczych,
  • nitownic.

Dobry kompresor znajduje również zastosowanie przy wulkanizacji (do pompowania kół), a także czyszczeniu samochodu – zwłaszcza jego trudno dostępnych miejsc.

Kompresor do warsztatu – parametry

Na rynku co rusz pojawiają się nowe sprężarki o zmodyfikowanych właściwościach, nic więc dziwnego, że trudno dopasować odpowiedni sprzęt do danego zastosowania. Cena jest jedną z pierwszych cech, na którą zwraca się uwagę przy zakupie – maszyny za 200 i takie za 100 tys. złotych różnią się od siebie, trzeba zatem wybrać wydajny kompresor do warsztatu bez przepłacania. W tym celu warto przeanalizować najważniejsze parametry opisywanego sprzętu.

Wydajność

Wartość określa ilość powietrza, jaką sprężarka tłokowa czy śrubowa generuje w ciągu 1 minuty. Aby dopasować wydajność sprzętu, trzeba sprawdzić najpierw zapotrzebowanie instalacji sprężonego powietrza i pamiętać, że maszyna powinna mieć większą wydajność niż maksymalne zapotrzebowanie. Sezonowe serwisowanie opon wymaga zastosowania kompresora oznaczonego wydajnością na poziomie 300 l/min – takie urządzenie sprawdzi się również do zasilania szlifierek i nie tylko.

Pojemność zbiornika

Pojemność kompresora, podobnie jak wydajność, zależy od zapotrzebowania zakładu. Majsterkowiczom spokojnie wystarczą maszyny ze zbiornikami 10-50 l. Do warsztatu samochodowego znacznie lepiej zainwestować w kompresory o większej pojemności, np. 100-150 l. Dzięki temu użytkownik nie musi przerywać pracy, aby napełnić butlę, co przekłada się na szybsze wykonywanie zadań.

Maksymalne ciśnienie

Jednym z najważniejszych parametrów urządzeń do sprężonego powietrza jest ciśnienie. Dobrze dobrany kompresor do warsztatu samochodowego powinien utrzymywać wysokie ciśnienie gazu – wówczas umożliwia szybkie malowanie i piaskowanie. Do takiego zastosowania zalecamy wybór sprężarki oznaczonej ciśnieniem na poziomie 8-10 barów.

Jaki kompresor do warsztatu – sprężarka śrubowa czy tłokowa?

Oprócz wyżej opisanych parametrów urządzeń do sprężonego powietrza koniecznie trzeba wziąć pod uwagę również rodzaj kompresora. Zarówno kompresory śrubowe, jak i tłokowe mają swoje zalety, warto zatem rozważyć ich zakup.

Kompresory tłokowe

Sprężarki tłokowe stosuje się zazwyczaj do drobnych prac lakierniczych – prosty mechanizm sprężania uniemożliwia pracę ciągłą. Tani kompresor tłokowy z powodzeniem może być alternatywą lub zamiennikiem na wypadek awarii sprężarki śrubowej do mniejszych warsztatów. Ponadto urządzenie tego rodzaju nie jest wyposażone w filtry powietrza ani osuszacze niezbędne do malowania auta.

Kompresory śrubowe

Komfort pracy lakiernika zapewniają sprężarki śrubowe, bowiem można wykorzystywać je do pracy ciągłej. Jakość powietrza jest w tym przypadku znacznie wyższa, doskonała do malowania, zasilania narzędzi czy oczyszczania. Warto zatem mieć taką sprężarkę w swoim warsztacie samochodowym, niezależnie od jego specjalności.

Na rynku znajdują się również kompresory łopatkowe, które łączą wysoką wydajność rozwiązań śrubowych z prostą budową tłokowych. One także świetnie sprawdzają się w profesjonalnych warsztatach samochodowych.

Kompresor tłokowy: olejowy czy bezolejowy?

Każdy z wyżej wymienionych rodzajów kompresorów można znaleźć na rynku w wersji olejowej i bezolejowej. Niektóre maszyny, jak sygnalizuje nazwa, wymagają, aby pompa sprężarki była pokryta specjalnym olejem. Substancja spełnia zadania smaru, czynnika chłodniczego, a także środka konserwującego mechanizm. Dzięki temu w kompresorach olejowych nie ma potrzeby stosowania przerw w działaniu. Prosta budowa sprawia, że podczas napraw czy okresowego przeglądu serwisant szybko wykonuje swoją pracę. Niestety sprężone powietrze może zostać zanieczyszczone drobinami oleju, zatem sprzęt nie nadaje się do zakładów lakierniczych.

W warsztacie samochodowym sprawdzają się również kompresory bezolejowe. Nie wymagają stosowania smaru, są więc przyjazne środowisku naturalnemu, a ponadto kompaktowe. Każdy kompresor bezolejowy posiada części mechanizmu pokryte specjalnym materiałem, mającym zredukować tarcie, a za chłodzenie odpowiada powietrze. Należy zwrócić uwagę, czy dane maszyny bezolejowe charakteryzują się dużą wydajnością, ponieważ standardowo sprzęt olejowy ma większą wydajność. Sprężarki bezolejowe można wykorzystywać w warsztatach lakierniczych.

Jakiej firmy kompresor wybrać do warsztatów samochodowych?

Każdy warsztat samochodowy powinien być wyposażony w sprawdzony kompresor. Jego wybór może jednak sprawiać niemałe kłopoty. Jaka sprężarka do malowania, naprawy i czyszczenia samochodów sprawdzi się najlepiej? Zachęcamy do zapoznania się z ofertą AlmiAir. Jako przedstawiciel marki ALMiG dostarczamy zaawansowane rozwiązania technologii sprężonego powietrza, odpowiednie do szeregu zastosowań, w tym do warsztatów samochodowych. Podpowiemy więc, jaki kompresor do warsztatu sprawdzi się najlepiej.

FAQ

  • Do czego wykorzystywane są sprężarki w warsztatach samochodowych?

Zarówno w przypadku małych, jak i dużych warsztatów sprężarki są wykorzystywane do zasilania systemów pneumatycznych z różnorodnymi narzędziami, do lakierowania, a także do przedmuchiwania zanieczyszczonych, trudno dostępnych części pojazdów.

  • Jaki kompresor do warsztatu samochodowego – parametry

Dopasowany kompresor do warsztatu powinien mieć wydajność na poziomie min. 300 l/min, zbiornik o pojemności 100-150 l oraz ciśnienie 8-10 barów.

  • Jaki kompresor do malowania auta warto kupić?

Do lakierowania sprężonym powietrzem najlepiej sprawdzają się kompresory śrubowe bezolejowe.